Drawing Sensory Method

كتاب “طراحی به روش حسی” را چند روز پیش در دست استادم علی ذاکری دیدم، نام كیمون نیكلایدز را قبلا بارها از او شنیده بودم ولی نمی دانم از سر تنبلی یا فراموشی هیچگاه جستجویی برای یافتن كتابش انجام نداده بودم، كتابی كه می دانستم به خوش نامی در راهنمایی طراحان شهرت دارد را فردای همان روز خریدم.با خواندن مقدمه علي ذاکري و خود نیكلایدز حس خوب كتاب شروع شد تا اكنون كه چند روزیست كتاب بالینی من شده است. حس خوب همراهی یك استاد را قبلا در كتاب “كلیدهای طراحی” نوشته “برت دادسون” با ترجمه “عربعلی شروه” تجربه كرده بودم ولی متن سیال نیكلایدز و همچنین طراحی های علی ذاکری كه در كنار كارهای نیكلایدز منتشر شده برای من یاد آوری درس هایی است كه از او گرفته ام…. همیشه بر سر مسیر درست آموزش طراحی گفت و گوی بیهوده ای میان دوستان چه در زمان دانشجویی و چه اكنون در می گیرد، روشها متفاوت است و از آن مهمتر نیت های یادگیری در نزد شاگردان هم متفاوت است. كتاب حاضر كه به شهادت مترجم آن “سید برهان مقدس فاضلی”، به عنوان یك روش آكادمیك در تمام كالج های معتبر دنیا ازآن استفاده می شود روش آموزشی دقیق و در عین حال متغیر به نسبت هنرجو را ارائه می دهد.نویسنده كتاب در ابتدای دومین پاراگراف مقدمه خود به صراحت بیان می كند كه “برای یادگیری طراحی، فقط یك روش درست وجود دارد و آن هم روش طبیعی است كه هیچ ارتباطی با تكنیك و مهارت های فنی هنری ندارد”. نكته ای كه از سوی نیكلایدز بیان می شود برای سیستم آموزشی ما حتی در مقاطع عالی به نظر لقمه بزرگتر از دهن است؛ حال آنكه نیكلایدز نزدیك به هفتاد سال پیش درگذشته. كتاب در عین متن ساده و راهنمایی های بی تكلف حاشیه ای خود اصرار خاصی به تمرین مداوم دارد و باز یادآور تفاوتهای آموزش هنر در ایران است با …

Drawing Sensory Method

مقدمه كتاب”طراحی به روش حسی” نوشته “كیمون نیكلایدز” و ترجمه “سید برهان مقدس فاضلی” به قلم علی ذاكری:
در دوره هنرستان نقاشی، تخته كار طراحی، همیشه زیر بغلم بود. از بابت كمیت در طراحی مشكلی نداشتم.به زندگی مردم، خیابان ها، بیمارستان ها، تیمارستان ها، قهوه خانه ها و خلاصه همه جای مناسب و نا مناسب سرك می كشیدم تا طراحی كنم. اما فقط در طراحی پر كار بودم. خودم حس می كردم كه كار به لحاظ كیفی پیش نمی رود. تكه پاره و پراكنده چیزهایی در باره ی طراحی می شنیدم و به كار می بستم، اما برایم راضی كننده نبود.تا این كه دوره ی دانشجویی كتاب نیكلایدز را دست سارا ایروانی دیدم. تمرین هایی كه از كتاب انجام داده بود، برایم بسیار جذاب بودند و روش جدیدی را به من نشان می دادند. جذب كتاب شدم، اما تمرینی نكردم. فكر كنم سال 65 بود كه بنا شد با احمد وكیلی و علی ندایی، هفته ای یك بار دور هم جمع شده و با هم طراحی كنیم، آن هم بر اساس تمرین های كتاب نیكلایدز و مدلمان هم آقا بهرام بود.
با اشتیاقی خستگی ناپذیر، از روی برنامه ی كتاب پیش می رفتیم و انبوه كاغذهای طراحی مان بود كه سیاه می شد. بخش اصلی كتاب را ادامه دادیم. اما تمام نكردیم. من زیاد كار می كردم، اما فضای ذهنم گنگ بود و روی هوا بودم. بیشترین مبحثی كه كار می كردیم، طراحی محیطی و طراحی حالت بود. شاید دو سال طول كشید تا درك طراحی در من شكل بگیرد و عمیقا بتوانم دیدگاه و روش های نویسنده كتاب را بفهمم.
نمی خواهم ادعا كنم كه همه خاصیت های طراحی ام را از نیكلایدز گرفتم، اما در درك من از فیگور بسیار كمك كرد. فهم حس و حالت ها در مدل و اهمیت دیدن در طراحی محیطی، نكته هایی بودند كه دریچه های جدیدی را به روی من باز كردند. در این سال ها، اساس تدریس طراحی ام را كه برداشت های آزادم از نیكلایدز بوده، دوست دارم به نكته ای اشاره كنم كه دانستن آن توان ادامه و پیگیری مباحث كتاب را آسان می كند و آن عدم وسواس در جزییات برنامه های نیكلایدز است.
در استفاده از كتاب به تصور من، هنرجو باید وسواس این كه چه اندازه درست كار می كند را كنار بگذارد و فقط كار كند و حتی بپذیرد نادرست كار می كند. چرا كه این جستجو و كار كردن و تجربه اندوختن در روح كتاب وجود دارد و اصلا نبایستی در همان زمان استفاده از كتاب طراحی، قادر باشیم همه موارد را درك كنیم.
به واسطه لایه های عمیق و اندشه ژرف نویسنده، برای درك جدی روش های كتاب، زمان لازم است. در نهایت با روش های كتاب بناست هركسی به قابلیت خودش پی ببرد و نویسنده كتاب هیچ شكل و تكنیك ویژه ای را در طراحی و نقاشی پیشنهاد نمی كند.
به نظر من، دید نیكلایدز رسیدن به ادراكی عمیق برای فهم هستی، به وسیله طراحی است. من كتاب نیكلایدز را یك كتاب مرجع برای طراحی می دانم و هنوز هم به آن مراجعه می كنم و دوباره چیزهایی می یابم كه برایم جدید و قابل تعمق هستند. در این كتاب چند طراحی از من خواهید دید. این به واسطه محدودیت چاپ تعدادی از كارهای اصلی كتاب بوده است. من تلاش خود را كرده ام كه كارهای جایگزین، تا حد ممكن، نزدیك به دیدگاه نویسنده و فضای كتاب باشد.
علي ذاكري، مهر 1387

[manual_related_posts]

    This post has 12 comments

  1. ًzirak
    08 Nov 09 - 1:30 pm - #

    Salam,
    Lotfan esm e ketab ra va nevisandehash ra be latin beferestid. Iran nistam o mikhastam bebinam in ketab o mitounam peyda konam.

    Ba tashakor,
    Zirak

  2. 02 Dec 09 - 9:29 am - #

    I am definitely bookmarking this page and sharing it with my friends.

    🙂

  3. 12 Dec 09 - 12:49 pm - #

    Very outstanding site.
    The content here is super valuable.

    I will share it with my friends.

    Cheers

  4. فرنوش
    11 Jan 10 - 1:45 pm - #

    salam. mishe lotfan adres va shomare telefon az ostad nedaei va mahale tashkile kelashashun beman bedid? mamnun misham

  5. نرگس
    13 Dec 10 - 11:49 am - #

    سلام
    من هم ممنون میشم که محل تشکیل کلاسهاو شماره آۀتلیه استاد ذاکری رو برم ایمیل کنید من مدتهاست که دارم میگردم ونتونستم پیدا کنم اگه برام بفرستید لطف بزرگی کردید.

  6. 06 Jan 11 - 7:50 pm - #

    I’ar this review to 2 types of people: current Zune owners who are considering an upgrade, and people trying to decide between a Zune and an iPod. (There are other players worth considering out there, like the Sony Walkman X, but I hope this gives you enough info to make an informed decision of the Zune vs players other than the iPod line as well.)

  7. 07 Jan 11 - 8:31 am - #

    Nice blog! Thanks for this great article!

  8. 07 Jan 11 - 2:42 pm - #

    By reading we enrich the mind, by conversation we polish it.Cannot see the wood for the trees.

  9. 07 Jan 11 - 6:53 pm - #

    A great part to the information I have was acquired by looking up something and finding something else on the way. (Adams Franklin , American humorist )

  10. 12 Feb 11 - 4:40 pm - #

    A great site and even better article, but do not want to raise the audience, I got you on the way Pozycjonowanie Stron is an incredible opportunity for any website.

  11. 13 Feb 11 - 4:10 am - #

    I found your site from wikipedia and read a few of your other blog posts.They are cool. Pls continue this great work. Later on other fantastic American rock acts such as Lynrd Skynrd, The Eagles, America, the Allman Brothers, and the Doobie Brothers would come on the scene and shake up the world with their string of hit songs.

  12. 26 Mar 11 - 8:04 am - #

    I loved as much as you’ll receive carried out right here. The sketch is tasteful, your authored material stylish. nonetheless, you command get bought an edginess over that you wish be delivering the following. unwell unquestionably come further formerly again since exactly the same nearly very often inside case you shield this increase.

Post a comment

Animal Photography (4)
Artists (93)
Authors (8)
Black & White (36)
Books (12)
DailyLife (76)
DailyWriting (52)
Drawing (2)
Drawing Books (1)
Illustrator (3)
Lawyer (2)
Musician (5)
Painters (11)
Philosopher (4)
Photographers (11)
photography (17)
Photography Books (7)
Political (8)
Political Persons (12)
Portrait (96)
Puppet theater (7)
Still Life (3)
Theatre (110)

WP Cumulus Flash tag cloud by Moussa Hashemzadeh requires Flash Player 9 or better.


  • اسب مرده
  • عبدالعلی ادیب برومند
  • حسین شاه حسینی
  • سودابه اسماعیلی
  • صادق زیباکلام
  • محمدعلی دادخواه
  • هادی خانیکی
  • محمد رجبی
  • فرشاد مومنی
  • دکتر رضا داوری
  • فریدون سحابی
  • سید محمدرضا بهشتی
  • مصطفی ملکیان
  • دختران مهندس مهدی بازرگان
  • سعید حجاریان
  • سید محمود دعایی
  • محمدرضا لطفی / در ازل پرتو حسنت زتجلی دم زد
  • نغمه ثمینی
  • در شوره زار – روایت زرد
  • در شوره زار – روایت قرمز
  • تمرین نمایش “در شوره زار”-2
  • تمرین نمایش “در شوره زار”-1
  • مرز
  • روایت ناتمام یک فصل معلق
  • پسران آفتاب
  • پیمان هوشمندزاده
  • زمان لرزه
  • در حاشیه انتخابات ریاست جمهوری
  • سه مرثیه هذیان
  • روز سیاوش
  • غبار
  • مرده ریگ
  • ویتسک Woyzeck
  • مکبث
  • عجایب المخلوقات
  • آمدیم نبودید رفتیم
*****
*****